Weronika Jelińska

radca prawny

Pomagam w szczególności branży kreatywnej w bezpiecznym prowadzeniu biznesu. Na co dzień rozwiązuję problemy prawne związane z działalnością dziennikarzy, pisarzy, muzyków, fotografów, marketingowców, twórców reklam, założycieli startupów i wielu innych...
[Więcej >>>]

Skontaktuj się +48 501 166 456

Przychodzi żubr do prawnika, czyli jak legalnie reklamować piwo

Weronika Jelinska03 września 2018Komentarze (0)

jak legalnie reklamować piwoKojarzysz słynną już serię reklam piwa z żubrem? Na pewno, ja też kojarzę, bo sama jedną z nich opiniowałam, a jakie miałam wątpliwości i co moim zdaniem w tych reklamach może być dyskusyjne, wyjaśnię Ci po przytoczeniu kilku przepisów.

Żeby poznać odpowiedź na pytanie, jak legalnie reklamować piwo, należy zajrzeć do przepisów znajdujących się w ustawie o wdzięcznym tytule „o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.”

Pod jakimi zatem warunkami można reklamować piwo?

Ustawa ta stanowi, że reklama piwa jest dozwolona pod warunkiem, że:

  • po pierwsze nie jest kierowana do małoletnich, a także nie przedstawia osób małoletnich,
  • po drugie nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami,
  • po trzecie nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,
  • po czwarte nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu,
  • po piąte nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,
  • po szóste nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego,
  • po siódme nie wywołuje skojarzeń z:  atrakcyjnością seksualną,  relaksem lub wypoczynkiem,  nauką lub pracą,  sukcesem zawodowym lub życiowym.

A gdzie nie można reklamować piwa?

Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:

w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 20:00 (z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy);  na kasetach wideo i innych nośnikach; w prasie młodzieżowej i dziecięcej; na okładkach dzienników i czasopism; na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim; przy udziale małoletnich.

Wracając do słynnego już żubra z reklamy, czy przypadkiem nie kojarzy Ci się on z relaksem lub wypoczynkiem? Ja znalazłam kilka argumentów, żeby odeprzeć te skojarzenia. Warto takie argumenty mieć na wypadek, gdyby komuś przyszło do głowy, że żubr na łonie natury z wypoczynkiem i relaksem może mieć coś wspólnego.

Podczas tworzenia reklamy piwa pamiętaj o przepisach – żeby gdzieś kiedyś, podczas relaksu ze szklaneczką złocistego trunku, nikt przypadkiem nie zburzył Twojego spokoju, a jeśli nadal będziesz mieć wątpliwości, zapytaj radcę prawnego lub adwokata, który specjalizuje się w prawie reklamy, czy Twoja reklama jest zgodna z przepisami i nurtem orzeczniczym.

A czy za reklamę piwa można uznać podkładki pod kufle z marką piwa lub parasole z logo producenta? O tym na pewno już niebawem.

***

Zdjęcie: Richard Gatley

Źródło: unsplash.com

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Weronika Jelińska

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelarie Radcy Prawnego Weronika Jelińska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelarię Radcy Prawnego Weronika Jelińska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza.

    Następny wpis: