Kojarzysz słynną już serię reklam piwa z żubrem? Na pewno, ja też kojarzę, bo sama jedną z nich opiniowałam, a jakie miałam wątpliwości i co moim zdaniem w tych reklamach może być dyskusyjne, wyjaśnię Ci po przytoczeniu kilku przepisów.
Żeby poznać odpowiedź na pytanie, jak legalnie reklamować piwo, należy zajrzeć do przepisów znajdujących się w ustawie o wdzięcznym tytule „o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.”
Pod jakimi zatem warunkami można reklamować piwo?
Ustawa ta stanowi, że reklama piwa jest dozwolona pod warunkiem, że:
- po pierwsze nie jest kierowana do małoletnich, a także nie przedstawia osób małoletnich,
- po drugie nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami,
- po trzecie nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,
- po czwarte nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu,
- po piąte nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,
- po szóste nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego,
- po siódme nie wywołuje skojarzeń z: atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym.
A gdzie nie można reklamować piwa?
Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:
w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 20:00 (z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy); na kasetach wideo i innych nośnikach; w prasie młodzieżowej i dziecięcej; na okładkach dzienników i czasopism; na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim; przy udziale małoletnich.
Wracając do słynnego już żubra z reklamy, czy przypadkiem nie kojarzy Ci się on z relaksem lub wypoczynkiem? Ja znalazłam kilka argumentów, żeby odeprzeć te skojarzenia. Warto takie argumenty mieć na wypadek, gdyby komuś przyszło do głowy, że żubr na łonie natury z wypoczynkiem i relaksem może mieć coś wspólnego.
Podczas tworzenia reklamy piwa pamiętaj o przepisach – żeby gdzieś kiedyś, podczas relaksu ze szklaneczką złocistego trunku, nikt przypadkiem nie zburzył Twojego spokoju, a jeśli nadal będziesz mieć wątpliwości, zapytaj radcę prawnego lub adwokata, który specjalizuje się w prawie reklamy, czy Twoja reklama jest zgodna z przepisami i nurtem orzeczniczym.
A czy za reklamę piwa można uznać podkładki pod kufle z marką piwa lub parasole z logo producenta? O tym na pewno już niebawem.
***
Zdjęcie: Richard Gatley
Źródło: unsplash.com
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }